Všechny články

Tomáš Izák

9. 1. 20175 min čtení

Obsah

UXDesign služeb

Co čeká UX v roce 2017

Tomáš Izák

5 min čtení

9. 1. 2017

V křišťálové kouli našich UX designérů se začíná zrcadlit rok 2017. Co nás čeká? Vykročíme v něm do virtuální reality, poroste význam prototypovacích nástrojů a význam brandingu, designéři se budou soustředit i na mezilidskou komunikaci. Vybrali jsme trendy, které považujeme za opravdu zajímavé.

Design⁠-⁠thinking jako univerzální dovednost

Design thinking a human⁠-⁠centered design už nejsou jen pro designéry: jsou to procesy a způsoby přemýšlení, které bude využívat stále více profesí a oborů. Již dnes je design součástí práce mnoha lidí, ale vedle designerů, programátorů a copywriterů to mohou být třeba i barmani. I ti ovlivňují svoje prostředí a upravují ho pro konkrétní uživatelský zážitek — třeba návštěva baru.

Důležitým úkolem designérů v příštím roce bude naučit ostatní kolem sebe přemýšlet “designově” a předávat lidem v týmu znalosti, které jim umožní dělat dobrá designová rozhodnutí. A to i ve chvíli, kdy žádný designer není po ruce.

Grafický návrh už nestačí

Trh prototypovacích nástrojů roste: od InVision a Marvel přes Principle a Flinto až k FramerJS a Origami. Důvod je jednoduchý: prototypování je při návrhu produktů stále důležitější, ať už prototypujete hlavní myšlenku řešení (např. v rámci Design Sprintu), nebo jen ladíte mikrointerakce.

V příštím roce bude tento trend pokračovat, protože statické wireframy už jednoduše nestačí. Zjistit, jak se produkt chová ještě před tím, než ho začnete vyvíjet, totiž usnadní nejen uživatelské testování, ale pomůže odhalit pasti a slepé uličky ještě před tím, než investujete čas a peníze do realizace. S širokou paletou prototypovacích nástrojů už dnes neexistuje výmluva, proč by design měl zůstávat ve statické formě.

Přežijí jen opravdu dobré značky

Dramaticky rostoucí počet firem, produktů a služeb ve všech odvětvích donutí i malé firmy začít strategicky přemýšlet o značce. Práce se značkou významně rozhoduje o tom, jestli zapadnou v záplavě konkurence, nebo jestli se dokáží odlišit a zaujmout své zákazníky.

Více firem se bude zamýšlet nad tím, kdo jsou, koho se snaží oslovit, jakou přináší hodnotu oproti konkurenci, jakým způsobem komunikují a jak je vnímají jejich zákazníci. Brand totiž není jen vizuální identita a zasahuje do mnoha dalších oblastí.

Brand tedy bude častěji klíčovou komponentou při návrhu produktů a služeb.

Vzhůru mimo tradiční obrazovky

O virtuální realitě (dále VR) se minulý rok hodně mluvilo. Na trh přišlo mnoho zařízení pro VR: Oculus Rift, HTC Vive či Google Daydream. Počet aktivních uživatelů oproti roku 2015 roste a tento trend bude pokračovat i příští rok. Na trhu se usadila další platforma, pro kterou budeme navrhovat. V souvislosti s tím budou muset designéři rozšířit svoje dovednosti a přizpůsobit tomu i svůj styl práce. Už se kamarádíte s Unity?

Nezapomínejme ani na rozšířenou realitu (neboli AR, augmented reality). Ta přijde na řadu pravděpodobně v moment, kdy opadne “hype” kolem VR. To ale neznamená, že se jí mnoho firem nevěnuje už dnes: příkladem jsou produkty od Daqri nebo tajemný startup Magic Leap. V rozšířené realitě se skrývá větší potenciál než v té virtuální, přinese totiž více praktických využití. V budoucnu by totiž mohla nahradit obrazovky a displeje, jak je známe dnes.

Necháme se překvapit, jestli bude rok 2017 rokem virtuální nebo rozšířené reality. Jisté ale je, že se začneme učit navrhovat pro tyto nové domény. Podívejte se i na VR zdroje, které nedávno zveřejnil Facebook — skvělé místo, kde začít, pokud vás navrhování pro VR zajímá.

Umělá inteligence ještě chytřejší

Každým rokem se AI zdokonaluje a posouvá kupředu, každým rokem je chytřejší a umí toho víc. V roce 2016 jsme byli svědky uvedení mnoha produktů, u kterých hraje AI hlavní roli: domácí asistenti jako Echo od Amazonu či Home od Google; autonomní auta, kdy Uber uvedl první flotilu samořiditelných “taxíků” v Pittsburghu. Na AI jsou stále častěji postavení i chatboti.

Designéři se tak v roce 2017 budou moci ptát: Jak by mohla umělá inteligence vyřešit tento problém? AI se tím stane další zbraní v arzenálu designéra.

Psaní součástí dovedností designérů

Chatboti byli nepochybně velkým tématem uplynulého roku: Facebook spustil Messenger API, viděli jsme nové chatboty na Slacku, Telegramu, Kiku a dalších platformách. Konverzace se stále častěji stávají součástí user interface.

Chatboti přináší nové způsoby komunikace služeb s lidmi a bude zajímavé sledovat, s jakým využitím firmy přijdou. Můžeme čekat, že čím dál častěji budeme se službami komunikovat pomocí aplikací jako Messenger. Při tomto trendu se text stává klíčovým nástrojem designéra: musíme se naučit lépe pracovat s textem.

Ale komunikace není jen o chatbotech: obecně je a bude více vnímána důležitost textu při návrhu produktů. Dokonce se objevuje nová pozice s názvem “UX Writer”. A jak vlastně navrhovat texty? Přečtěte si něco od Johna Saita, designéra z Dropboxu.

Design služeb vládne světu

V našem oboru je běžnou praxí řešit nejen user experience, ale i customer experience. Ale jen některé společnosti si uvědomují, že jsou to jen části celku, kterému se říká design služeb (service design). UX/CX typicky nezačíná ani nekončí na webu nebo v aplikaci, o celkové zkušenosti totiž rozhoduje každá, byť jen malá interakce se službou.

Představte si, že si chcete přes internet koupit boty. Zdánlivě jednoduchý scénář, který skvěle ilustruje fakt, že pro celkovou spokojenost zákazníka dokonalý web ani zdaleka nestačí. Vzpomeňte si na vaši poslední zkušenost a zkuste zodpovědět následující dotazy:

  • Za jak dlouho e⁠-⁠shop odpověděl na e⁠-⁠mail? Byl z odpovědi cítit zájem nebo snaha váš dotaz “jen vyřídit“?
  • Pomohla vám osoba na infolince? Byl to příjemný telefonát?
  • Víte, jakou velikost vybrat? Pomáhá vám v tom obchod, nebo střílíte od boku?
  • Četli jste obchodní podmínky? Vážně — přečetli jste je celé a rozuměli jim?
  • Má výdejní místo otevřeno tak, abyste ho pohodlně stihli po práci? Je to skladiště s otrávenými brigádníky nebo místo, kde se cítíte dobře?
  • Jak byly boty zabalené? Dobývali jste se do krabice, anebo přišly v elegantním balení, které snadno otevřete?
  • Ouha, barva vypadá jinak než v počítači. Jak (ne)příjemné je vrácení nebo výměna zboží?
  • Popsali jste svou zkušenost na Heuréce — odpověděl vám obchodník? Poslal vás k čertu nebo nabídnul řešení?

Tohle všechno je service design a tohle všechno rozhoduje o tom, jestli u vás člověk nakoupí i příště. Pro začátek zkuste třeba knížku od Adama Hazdry a spol.

Rok 2017 bude pro designéry znamenat hodně učení. Sami se budou učit navrhovat pro nové technologie a vystoupí z komfortní zóny tradičních obrazovek. Budou více prototypovat a navrhovat texty a konverzace. Kromě toho budou také sdílet s ostatními designové dovednosti: třeba podnikatele, kteří si uvědomí, že dobrý web nestačí — a že stále více rozhoduje celkový design služby nebo vnímání značky.

 

 

Článek připravili: Adam Amran a Jan Junek